První ročník akademie je uzavřen. Do 15.6. 2024 přijímáme přihlášky do druhého ročníku.
Nadace Via otevírá první ročník komunitní akademie zaměřené na vzdělávání a praktické dovednosti potřebné pro rozvoj místních komunit.
Během ročního vzdělávacího programu vás podpoříme ve vašem úsilí měnit svá sousedství k lepšímu a vybavíme vás novými znalostmi, kontakty a zkušenostmi. Poskytneme vám nejenom vzdělávací semináře a workshopy, ale také možnost využívat odborných konzultací či služeb mentora či mentorky, peer-to-peer podporu a možnost žádat o finanční grant na realizaci aktivit v hodnotě až 60 000 Kč. Výstupem vašeho snažení bude také plán rozvoje vaší komunity či iniciativy.
PO ABSOLVOVÁNÍ AKADEMIE BUDETE UMĚT
- Objevovat a lépe využívat vlastní zdroje i potenciál místních obyvatel a obyvatelek
- Budovat komunitu odspodu za využití silných stránek vašeho sousedství
- Spolupracovat s různými subjekty na místní úrovni
- Jednat s různými aktéry a vyjednávat s nimi ve prospěch komunity
- Získávat nové finanční zdroje pro rozvoj místa, kde žijete
- Propagovat své aktivity tak, aby se vám podařilo zaujmout a oslovit co nejširší veřejnost
- Myslet a jednat udržitelně a inkluzivně
- Být autentickým lídrem či lídryní i podpůrným členem či členkou vašeho týmu
CO ZÍSKÁTE
- Komplexní vzdělávání v hodnotě 50 000 Kč složené z prezenčních a online seminářů
- Průvodce či průvodkyni z Nadace Via, kteří vám budou po celou dobu oporou
- Individuální konzultace s odborníky a odbornicemi
- Grant ve výši až 60 000 Kč na organizaci komunitních aktivit s realizací od ledna 2024 do prosince 2024
- Přístup k výukovému online kurzu ABCD: Komunitní rozvoj založený na zdrojích
- Doprovodné vzdělávací materiály k jednotlivým blokům
- Síťování a podporu skupiny stejně naladěných lidí
- Certifikát o absolvování komunitní akademie
- Plán rozvoje vaší komunity či iniciativy, který si během akademie vypracujete
CO VÁS TO BUDE STÁT
Z vlastních zdrojů budete hradit pouze cestovní náklady spojené s účastí na společných setkáních a seminářích, která se budou odehrávat v moravských městech s dobrou dostupností veřejnou dopravou. V případě, že byste si nemohli dovolit cestovní náklady uhradit, je možné nás požádat o stipendium. Ubytování a stravu na víkendových setkáních a občerstvení na jednodenních vám zaplatíme.
IDEÁLNÍ PROFIL ÚČASTNÍKA NEBO ÚČASTNICE AKADEMIE
- Jste aktivní ve své místní komunitě a máte minimálně jeden rok zkušeností s organizováním sousedských aktivit
- Máte chuť osobnostně a profesně růst
- Máte od září 2023 do června 2024 dostatek času na účast v programu (povinná účast je na 80 % vzdělávacích aktivit – na některé z nich bude možné vyslat i ostatní členy a členky vaší iniciativy)
- Jste otevření sebereflexi a sdílení s ostatními
- Víte, že se rozvoji vaší místní komunity plánujete věnovat i v následujících letech
- Jste součástí místního spolku či občanské iniciativy a máte kolem sebe další lidi, se kterými aktivity organizujete (zaštítění neziskovou organizací je pro vstup do akademie povinné)
- Žijete na Moravě, kde se budou setkání odehrávat, nebo rádi cestujete a nevadí vám na setkání přijet přes půl republiky
OBSAH KURZU
Dvě víkendová setkání: Na začátku a na konci akademie vás čeká společně strávený víkend. Na úvodním setkání se vzájemně představíme a začnete se seznamovat s komunitním rozvojem založeným na vnitřních zdrojích komunity, který vás bude provázet celým vzděláváním. Na závěrečném setkání poté představíte plány rozvoje vašich komunit či iniciativ založené na know-how, které jste načerpali v průběhu celé akademie.
Výukový online kurz ABCD a reflexní setkání: První dva měsíce se budete v akademii věnovat komunitní práci a ujasňovat si vaši roli v komunitě. Poslouží vám k tomu samostudium online kurzu ABCD.
Čtyři tematické bloky: Následně se budete více do hloubky věnovat čtyřem praktickým tematickým blokům (získávání finančních zdrojů, propagace aktivit, advokacie a týmová spolupráce). Každý blok obsahuje celodenní sobotní seminář, dvouhodinový večerní online workshop a dvouhodinovou online večerní reflexi ve skupině.
Peer-to-peer setkávání: Na dobrovolné bázi budete moci využít peer-to-peer podpory a konzultovat s ostatními účastníky a účastnicemi překážky a výzvy, se kterými se setkáváte při své práci v komunitě.
Praktické úkoly: Akademie není pouze o získávání teoretických znalostí, ale především o zavádění toho, co se naučíte do praxe. Budeme vás podporovat v tom, abyste překonávali své hranice komfortu a využívali vědomosti pro rozvoj vaší komunity. I proto budete mezi jednotlivými setkáními dostávat praktické úkoly.
Odborné konzultace: Jsme si vědomi toho, že každý a každá z vás máte různorodé potřeby a v některých tématech budete chtít jít více do hloubky. K tomu budete moci využít odborných individuálních konzultací.
Doplňkové materiály: Poskytneme vám řadu doplňkových studijních materiálů, které se budou týkat probírané látky i věcí, které se probrat nestihnou.
5 OBLASTÍ, NA KTERÉ SE KOMUNITNÍ AKADEMIE ZAMĚŘÍ
Komunitní práce ABCD založená na evropských hodnotách
Jako červená niť nás celou akademií bude provázet ABCD, které se zaměřuje na práci s komunitou a vychází z evropských hodnot – důvěry a spolupráce, rozmanitosti společenství, udržitelnosti, inkluze a aktivního občanství.
Získávání finančních zdrojů
V rámci fundraisingu se zaměříme na získávání zdrojů na místní úrovni. Dozvíte se, jak oslovovat firemní i individuální dárce a připravit si pro ně prezentaci, jak pořádat benefiční akce nebo vybírat finance online. Na večerním semináři se poté podíváme na to, jak napsat projektovou žádost, což se vám hodí při získávání financí od nadací, obcí, krajů i ministerstev.
Propagace aktivit a komunikace
V oblasti propagace se podíváme na to, jak budovat komunitu prostřednictvím online nástrojů, jak oslovovat a zapojovat lidi do aktivit a jak o své činnosti komunikovat prostřednictvím médií. Čistě praktický večerní seminář nás zavede k vytváření propagačních materiálů prostřednictvím programu CANVA.
Advokacie a vyjednávání s rozmanitými aktéry
Téma advokacie nám přiblíží, jak se organizovat při hájení veřejného zájmu nebo řešení problematických kauz. Vysvětlíme si, co znamenají pojmy advokační kampaň nebo advokační strategie a v jakých případech nám mohou pomoci při obraně veřejného zájmu. Budeme se učit popsat problém, najít klíčové hráče, formulovat naše cíle a argumenty a vytvořit si plán, o který se můžeme opřít.
Týmová spolupráce
Funkční tým je základ každé úspěšné občanské iniciativy. Řekneme si, jak vést kolektiv udržitelně a předcházet vlastnímu vyhoření, jak pečovat o sebe i ostatní v kolektivu, jak motivovat ostatní a jednat v souladu a spolupráci k naplnění vašich cílů.
HARMONOGRAM
16. – 17. 9. 2023 Úvodní víkendové setkání (seznámení účastníků a účastnic)
17. 9. – 9. 11. 2023 Samostudium online kurzu ABCD
26. 9. 2023, 12. 10. 2023, 26. 10. a 9. 11. 2023 setkání skupiny zaměřené na reflexi dosavadní práce s komunitou (18:00 do 20:00)
Blok 1. Jak získat finanční zdroje na rozvoj projektů komunity
25. 11. 2023 Celodenní fundraisingový seminář
7. 12. 2023 Večerní online workshop na téma psaní projektů (18:00–20:00)
14. 12. 2023 Skupinová online reflexe k bloku 1 (18:00–20:00)
Blok 2. Jak propagovat aktivity uvnitř komunity
13. 1. 2024 Celodenní seminář na téma propagace
25. 1. 2024 Večerní online workshop týkající se tvorby propagačních materiálů v programu CANVA
8. 2. 2024 Skupinová online reflexe k bloku 2 (18:00–20:00)
Blok 3. Jak tvořit udržitelný a funkční tým podporující rozvoj komunity
24. 2. 2024 Celodenní seminář týmové spolupráce
5. 3. 2024 Večerní online workshop na téma péče o sebe a svůj tým (18:00–20:00)
21. 4. 2024 Skupinová online reflexe k bloku 3 (18:00–20:00)
Blok 4. Jak hájit veřejný zájem komunity
13. 4. 2024 Celodenní seminář advokacie
26. 4. 2024 Večerní workshop na téma advokační kampaně (18:00–20:00)
16. 5. 2024 a 21. 4. 2024 Skupinová online reflexe k bloku 4 (18:00–20:00)
7. – 9. 6. 2024 Závěrečné víkendové setkání (představení plánů rozvoje komunity)
MÁTE CHUŤ SE PŘIHLÁSIT?
- V prvním kroku vyplníte vstupní dotazník do akademie.
- Na základě vstupního dotazníku se vám ozveme a uděláme spolu cca půlhodinový telefonický/online pohovor, při kterém si budeme povídat více do hloubky o vaší motivaci a plánech.
- Po rozhovoru vám obratem pošleme přihlášku, pro jejíž vyplnění je uzávěrka 25. 6. 2023
- Nejpozději do 18. 8. vás informujeme o přijetí či nepřijetí do komunitní akademie.
ČASTÉ OTÁZKY
Mám v tuto chvíli běžící grant od Nadace Via. Můžu se i tak přihlásit?
Ano, můžete se přihlásit i ve chvíli, kdy u nás máte běžící grant. Prosím nezapomeňte tuto skutečnost uvést v přihlášce.
Jsem v tuto chvíli v jiném dlouhodobém vzdělávacím programu. Je to překážkou pro přihlášení?
Toto rozhodnutí záleží na vás, ale doporučujeme, abyste svoji účast pečlivě zvážili. Po dobu jednoho roku vás v akademii čekají dvakrát do měsíce společná setkání a mezi tím i samostudium či tvorba plánu rozvoje komunity.
Na co je možné využít grant? Je potřeba mít dopředu jasno?
Grant můžete využít na sousedské projekty a aktivity, které podpoří rozvoj vás, vašeho týmu, nebo vaší komunity či iniciativy. Nemusíte mít konkrétní vizi předem, nápad nebo potřeba může přijít až v průběhu programu. Grant bude možné čerpat od ledna 2024.
Je možné se přihlásit, i když za sebou nemám formální organizaci?
Ne, v prvních dvou letech bude program určen pouze pro legálně uznané spolky, organizace a iniciativy. Pokud ale zvažujete například založení spolku a nevíte si rady s tímto procesem, můžete se nám ozvat.
Zatím dělám všechny aktivity sám/sama, nedokážu tedy přislíbit účast členů týmu. Je i tak možné se přihlásit?
Chceme, aby vaše aktivity byly co nejvíce udržitelné a mít tým je v tomto ohledu zásadní, proto je potřebné zapojení dalšího člena či členky týmu. Pokud jste v tuto chvíli na aktivity sám/sama, doporučujeme si nejprve vytvořit malý tým a požádat v dalších letech.
Nejsem z Moravy. Můžu se i tak přihlásit?
Samozřejmě můžete, jen musíte počítat s tím, že na některé offline semináře to budete mít trochu dál a budete se muset podílet na nákladech na vaši dopravu. V roce 2024 bude Komunitní akademie Proteus realizována na území Čech, takže můžete také zvážit účast v následujícím roce.
Program vypadá jako intenzivní a nejsem si jistý/á, že budu schopen/schopna zúčastnit se všech seminářů. Je to problém? Musím se zúčastnit všech aktivit? Co se stane, když nebudu moct?
Je potřeba, abyste se zúčastnili minimálně 80 % aktivit pro to, abyste získali certifikát o absolvování akademie. V případě, že v první polovině akademie uvidíme, že máte zameškanou velkou část setkání, tak máme právo vás z akademie vyloučit. Do určité míry je možné využít zástupnosti ze strany dalších členek a členů vašeho týmu na seminářích a workshopech – ať už z hlediska nahrazení v případě vaší nemoci/rodinných důvodů nebo i v případech, že jsou to oni a ne vy, kdo dané téma ve vašem týmu řeší.
Co když mám pocit, že nesplňuji ideální profil účastníka/účastnice?
Pokud váháte, zda je program právě pro vás, tak se nám ozvěte. Můžeme to spolu probrat více do hloubky.
Co to je ABCD? Jak časově náročný je e-learning?
ABCD (Asset Based Community Development) je přístup, který se zakládá na tom, co je v komunitách silné, a to poté dále posiluje, aby bylo možné následně řešit i problémy, se kterými se daná místa potýkají. ABCD je o hledání a využívání lokálních zdrojů a potenciálu. Vede ke zmocňování místních obyvatel a k udržitelnému a z dlouhodobého hlediska finančně nenáročnému rozvoji komunit. Díky tomu se komunita dokáže semknout v časech krize a kvést v časech klidu. E-learning se skládá z osmi modulů, z nichž každý vám zabere přibližně 2–4 hodiny. Více o ABCD se dozvíte např. V TEDx talku Rusell Cormaca, který spolu se svým týmem kurz vytvořil.
Kolik lidí budete přijímat?
Každý rok do akademie přijmeme 10–15 komunitních hybatelů a hybatelek.
Nenašli jste odpověď na to, co hledáte? Neváhejte nás kontaktovat.
Tato výzva byla vyhlášena v rámci projektu PROTEUS, který je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím programu CERV. Za obsah výzvy nese výhradní odpovědnost Nadace Via a nemusí nutně odrážet názory Evropské unie.