Měnit naši zemi k lepšímu není jen výsadou movitých jednotlivců nebo velkých korporací. O pozitivní změny v místech, kde působí, mají zájem i majitelé malých a středních firem. Často ale neví, kde začít nebo jak ohlídat, aby jejich pomoc měla opravdový dopad. Připravili jsme proto pro vás několik příběhů, které vám pomohou pochopit, jaké podoby může pomoc mít a že začít můžete jen s dobrou myšlenkou!
INSPIRUJTE SE
Může to být jen závod napříč Alpami…
David Neveselý z HAVEL & PARTNERS, člen správní rady Nadace Via, se spolu s Davidem Burešem a Robertem Nerudou rozhodl spojit svou vášeň pro cyklistiku s pomocí druhým. Tito amatérští cyklisté se totiž vydali na závod napříč Alpami – 780 km a téměř 17 000 výškových metrů. Jejich cílem bylo vybrat 3×77 777 Kč na podporu dětí a mladých lidí, kteří se věnují dobročinným projektům.
Úspěch jejich výzvy byl impozantní – podařilo se jim vybrat 300 tisíc korun díky 83 dárcům, a sami ještě částku dorovnali. David a jeho tým ukázali, že pomoc může mít mnoho podob a využít můžete i svůj koníček nebo volnočasovou aktivitu.
Může to být jen eshop…
Spolupráce mezi firmou Digismoothie a Domovem sv. Anežky ukazuje, jak může úspěšná firma měnit svět nejen finanční podporou, ale i srdcem a odborností. Zakladatelé Digismoothie, Tomáš Janů a Michal Marek spolu se zaměstnanci věnovali svůj čas a dovednosti na pomoc Domovu sv. Anežky, který se stará o lidi se zdravotním postižením.
Domovu pomohli rozjet e-shop, který zásadně zjednodušil nakupování a zvýšil tržby ze 25 tisíc korun na 150 tisíc měsíčně, přičemž o Vánocích dokonce dosáhly téměř 200 tisíc. Pomoc Digismoothie však nekončí u digitálních řešení. Pravidelně pořádají dobrovolnické dny, přispívají na potřebné opravy a dokonce přivezli do domova nové sportovní vybavení pro klienty. Z této spolupráce vzniklo skutečné přátelství, které zahrnuje všechny od vedení až po klienty domova.
Může to být jen pomoc kolegyni…
Radana Brábníková je spolumajitelka společnosti Gamin, která se už léta věnuje promyšlené filantropii. Společně s kolegy založili nadační fond zaměřený na podporu místních komunit v Moravskoslezském kraji, čímž vyjadřují silné pouto ke svému regionu. Radana věří, že efektivní pomoc spočívá nejen v darování peněz, ale také v aktivním rozhodování o tom, jak a kde budou prostředky využity. Podporuje nejen externí projekty, ale i své kolegy, kteří mohou sami navrhovat iniciativy k podpoře.
Radana a tým okolo Gaminu zdůrazňují, že filantropie má být dobrovolná a autentická, s důrazem na důvěru a lokální dopad. Díky nadačnímu fondu Gamin se jim podařilo efektivně propojit byznys a dobročinnost, a tím inspirovat i další firmy k zapojení do pomoci.
„Mnoho lidí by rádo podporovalo to, co jim dává smysl, ale neví jak nebo si myslí, že bez milionů to nejde. Případně už to dělá, ale má pocit, že to nestojí za řeč. Proto vzniklo Pomáhejte promyšleně, aby podpořilo všechny z vás, kdo chcete změnit své okolí k lepšímu. Naším cílem je ukázat vaše příběhy, propojit vás nebo vám nabídnout know-how.“
Monika Tomíčková, manažerka filantropie Nadace Via
Jak pomáhat promyšleně?
Podpořte místní nadšence
Nemusíte darovat velké částky nebo zakládat nadace. Filantropie může začít jednoduše tím, že se zapojíte do projektu, který přinese radost nebo zlepšení přímo ve vašem okolí. Třeba kulturní akce, místní sportovní klub nebo sousedské setkávání, obnova tradic, společná renovace místní památky – každý příspěvek může mít velký dopad.
Sdílejte to, co umíte
Filantropie není jen o financích. To, co umíte a čím se vaše firma zabývá, může být obrovskou hodnotou pro druhé. Můžete školit finanční řízení, poskytnout právní konzultace nebo IT služby zdarma. Může to být jen pár hodin vašeho času, které ale budou mít zásadní dopad.
Přiložte ruku k dílu
Pomoc někdy znamená „přiložit ruku k dílu.“ Může to být jen jeden dobrovolnický den, kdy vaši zaměstnanci pomohou při úklidu veřejného prostoru, renovaci školního hřiště nebo sázení stromů v místě, kde společnost sídlí. Takové akce podporují dobré vztahy a stmelují tým. Dobrovolničit jde i pravidelně, můžete vyučovat cizí jazyk, IT dovednosti nebo předávat zkušenosti z podnikání.
Spolupracujte dlouhodobě
Jednorázový dar je fajn, ale skutečnou hodnotu často přináší dlouhodobé partnerství. Z podnikání víte, že víceletý finanční plán vám umožňuje se více rozmáchnout. U nevládních organizací a spolků je to stejné. Díky jistotě dlouhodobého financování tak třeba mobilní hospic koupí další auto nebo si místní spolek se pustí do renovace kulturní památky. Díky stabilní podpoře může organizace plánovat 3-5 let dopředu a vy máte možnost pozorovat skutečný vývoj a změnu.
Podporujte lokální firmy a sociální podniky
Podpora komunity může mít různou podobu. Hledáte vánoční dárky pro partnery? Zkuste se rozhlédnout, jestli v okolí nepůsobí nějaký sociální podnik, který je vyrábí. Potřebujete catering na firemní akci? Objednejte ho od lokálních výrobců.Tím nejen podpoříte místní podnikatele, ale také ukážete hrdost na to, co váš region nabízí.