Inspirace z Polska: Muzeum vzpomínek na obchoďák i obří městský medvídek

Varšava je město, které žije. V řadě věcí může být pro Prahu, ale i jiná česká města, dobrou inspirací. V rámci našeho programu ViabilityNet 2.0, který podporuje a propojuje komunitní lídry střední a východní Evropy, jsme vyrazili na návštěvu několika místních spolků a iniciativ. Níže je několik příkladů, co vše se v současné Varšavě a dalších polských městech děje.

Vzpomínky na obchoďák. Před čtyřmi desítkami let to bylo první nákupní centrum v Polsku. V současné době se má Universam Grochów zbourat. Uskupení místních nazvané Stowarzyszenie Badawczo-Animacyjne Flâneur usiluje o to, aby se na toto legendární místo nezapomnělo. Zaznamenávají příběhy obyčejných lidí s tímto místem, chystají výstavu předmětů spojených s nákupním centrem a chtějí zachovat centrální sochu.

Grochow

 

Město je naše. Potkali jsme se s předsedou tohoto spolku Jankem Spiewakem ve čtvrti Jazdow (Varšava), kde v roce 2013 vše začalo snahou o záchranu posledních poválečných finských domků a kde jejich spolek i sídlí. Spolek Miasto jest nasze (Město je naše) obyvatelé založili jako gesto nesouhlasu s politikou varšavské radnice a jako takové má široký záběr témat, kterým se věnuje – od znečištění ovzduší po korupci ve státní správě.

Miesto jest nasze

 

Alternativa supermarketů. V centru Varšavy stojí obchůdek, který má okolo 150 majitelů. Ti se podílejí na fungování provozu finančními příspěvky i dobrovolnou prací a mohou pak nakupovat za nákupní ceny a mohou se také například podílet na výběru zboží. A co prodávají? Zboží od lokálních zemědělců i organické potraviny z celého světa. Obchod Dobrze Food Coop má být jakousi družstevní alternativou supermarketů.

Dobrze_Coop

 

Mapa aktivity. Jak zapojit veřejnost do rozhodování o kulturním životě v jedné varšavské čtvrti. To nám ukázali lidé z iniciativy Pracownia badań i innowacji społecznych Stocznia (Laboratoř sociálních inovací a výzkumu Stocznia). Na této fotce nám ukazují souvislosti projektu – jeho autoři se se rozhodli vytvořit „mapu aktivity“, která ukazuje, jaké věci se kde dějí a co vše v této čtvrti obyvatelé chtějí či postrádají.

Iniciativa Stocznia také pracuje na vytváření takzvaných participativních rozpočtů, tedy rozpočtů, na jejichž vzniku se podílejí sami obyvatelé. Participativní rozpočty jsou něco, co v Polsku v současnosti zažívá velký boom. Stocznia vytváří různé podpůrné metodické materiály, jak participativní rozpočet dobře vytvářet,  i školení pro zástupce samospráv.

Stocnia

 

Maskot problémové čtvrti. Iza Rutkowska propojuje umění, design, veřejný prostor a veřejný život v místech, kterým říkáme „problematická“, tedy hlavně různá okrajová sídliště nebo ghetta. Vyprávěla nám příběh o tomto růžovém polštářovém ježkovi, který se stal maskotem jedné čtvrti ve Vratislavi.

 

Druhým projektem, který nám Iza představila, byl obří medvídek. Jeho úkoly a cíle jsou různé – může cestovat, může sloužit jako lavička nebo venkovní pohovka. „Reakce lidí na medvěda jsou zajímavé,“ říká Iza. „Někteří z něj mají opravdu radost, protože jim připomíná plyšovou hračku, kterou znají od dětství. Posadí se na něj, polehávají, nebo se domluví a někam ho přenesou. Jiní jsou opatrní a váhají. Už jsou přeci dospělí a nechtějí, aby je někdo viděl s hračkou. Zároveň jim to ale nedá a musí si na ni alespoň sáhnout.“

medved2