Pomáhejte promyšleně

Měnit naši zemi k lepšímu není jen výsadou movitých jednotlivců nebo velkých korporací. O pozitivní změny v místech, kde působí, mají zájem i majitelé malých a středních firem. Často ale neví, kde začít nebo jak ohlídat, aby jejich pomoc měla opravdový dopad. Na konferenci Pomáhejte promyšleně, kterou pořádala Nadace Via 10. dubna v pražském Operu, se o své zkušenosti podělil například filantrop Martin Vohánka, Radana Brábníková z ostravské firmy Gamin nebo Alexandra Kala z Profimedu. Návštěvníci akce si odnesli také stejnojmennou publikaci, která obsahuje praktické tipy a případové studie. Záznam konference lze shlédnout v i-vysilani České televize.

„Podnikáme v e-commerce, dávalo nám proto smysl najít organizaci, která něco produkuje a prodává online. Domov sv. Anežky nám byl sympatický jednak tím, co dělá, a jednak v tom, že část příjmů se snaží pokrývat právě prodejem svých  výrobků,“ popisuje začátky spolupráce firmy Digismooothie a sociálního podniku Domov sv. Anežky Co-founder Tomáš Janů. A Zdenka Burešová z Domova sv. Anežky k tomu dodává: „Než jsme se potkali, účastnili jsme se různých mentoringů a školení, ale problém neziskových organizací je v tom, že jsou všichni přetížení běžnou agendou. Kluci z týmu Digismoothie nám nejen ukázali, jak by to mohlo fungovat, ale pak to celé reálně udělali. Díky jejich pomoci se nám rapidně zvedly tržby, z 25 tisíc korun měsíčně jsme teď na 150 tisících.“

Nositeli pozitivní změny nemusí být jen velké korporace nebo movití jedinci. O zlepšení místa, kde působí, mají zájem i majitelé a vedení malých a středních firem z celého Česka. Jejich motivace se různí. Některé k filantropii přivede osobní kontext nebo profesní zkušenost. “U nás to byl příspěvek naší firmy organizaci, která řeší jeden z důsledků negativního dopadu našeho odvětví. Stará o rodiny, které přišly o tatínka při výkonu funkce řidiče. To nám přišlo přirozené. Děláme spousty pozitivní věcí, ale každé odvětví má svá slabá místa,” říká o svých filantropických začátcích  Martin Vohánka v rozhovoru pro publikaci Pomáhejte promyšleně.

Motivem může být také touha pomoci regionu, ve kterém společnost sídlí. Příkladem může být vsetínská firma IRISA, český výrobce skleněných vánočních ozdob, která už desátým rokem podporuje benefiční akce vsetínské nemocnice, nebo jesenická firma na výrobu kosmetiky Naturfyt-Bio. Ač z ní proudí výrobky do celého světa, majitel firmy stále vnímá své kořeny a záleží mu na rodném kraji. Dlouhodobě podporuje místní komunitu a aktivní lidi, kteří chtějí v regionu něco změnit. Přispěl například k obnově secesní Tančírny v Račím údolí, ale neváhá se zapojit i dobrovolnicky – třeba při výsadbě sadu.

Pokud to firma myslí s filantropií vážně, může začít uvažovat o dalších možnostech, jako je např. založení dárcovského fondu, nadačního fondu či vlastní nadace. “Právní rámec pro komplexnější firemní filantropii není úplně jednoduchý a jako s. r. o. se můžete dostat do komplikovaných situací,” vysvětluje založení firemního nadačního fondu Radana Brábníková, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Gamin. “Nadační fond je také skvělý nástroj pro spolupráci s dalšími firmami nebo jinými nadacemi. To samozřejmě šlo i před fondem, ale bylo to velmi komplikované a nesystémové. Jako firma nemůžete říct, aby vám někdo poslal peníze na účet, to by naše daňová poradkyně skutečně neviděla ráda. Založení fondu Gamin byl v podstatě pragmatický krok, který nám však ve filantropii dává mnohem vice možností než doposud,” uzavírá Brábníková.

„Cílem konference i publikace bylo přinést co nejvíce praktických tipů a ukázat, že i s menšími prostředky je možné mít velký dopad. Věříme, že malé a střední firmy mají obrovský potenciál přispívat k pozitivní proměně společnosti a my jim v tom svou činností budeme nadále pomáhat,“ dodává Zdeněk Mihalco, ředitel Nadace Via.  

Prolistujte si ji online

Nestihli jste včerejší přenos? Podívejte se na záznam akce online

Děkujeme všem účastníkům za skvělou atmosféru večera a také všem partnerům konference. A už se těšíme na další ročník.

 

Hlavní mediální partner