V Ústí nad Labem pořádají sousedské akce udržitelně

V Nadaci Via je pro nás důležitá udržitelnost životního prostředí. A nechceme se omezit pouze na podporu výsadby, budování tůní nebo jiných projektů v krajině. Myslíme si totiž, že na životní prostředí je dobré myslet vždy, i když to na první pohled úplně s přírodou nesouvisí. Třeba při pořádání sousedských akcí. A protože máme kolem sebe spoustu šikovných a akčních lidí, kteří prošli našimi programy a nebojí se zároveň jít cestou udržitelnosti, jednu z našich grantistek jsme trochu vyzpovídali.

Míša Valášková patří do uskupení Promyky, kde se spolu se dvěma sousedkami snaží o rozproudění kulturního života ve svém sousedství v části Ústí nad Labem.  V místním parku se jim povedlo zorganizovat už několik událostí – festival Nádhera, Adventní dobrotrh a Divadlo všem. Díky těmto akcím spolu sousedé začali více komunikovat, aktivně se zapojili do organizace a celkově se v místě  utvrdily dobré vztahy. Pro pořadatelky bylo cílem akcí i to, aby si účastníci uvědomili důležitost udržitelného životního stylu a ochrany životního prostředí. A jaké konkrétní tipy z Ústí máme?

Míšo, co konkrétně jste na vašich akcích zajistily, aby byly šetrnější k životnímu prostředí?

Už od začátku žádáme účastníky námi pořádaných událostí o to, aby si pokud možno donesli vlastní nádoby na pití. U prodejců jídla zase vítáme možnost zálohování vratného obalu. Zároveň je skvělé, když je mezi prodejci i bezobalový obchod, pro který je ochrana prostředí nejvyšší hodnotou v podnikání. Tradičním doprovodným prvkem programu je i bazar oblečení a doplňků, který této myšlence pomáhá. Mix levné slow fashion*, možnost prohodit pár slov s původní majitelkou, k tomu navíc se sluncem nad hlavou a hudbou, upřednostní určitě hodně lidí před anonymním nákupním centrem s umělým osvětlením a neuvěřitelnou cenovkou.

A jaké byly reakce veřejnosti?

My si myslíme, že obyvatelé naší městské části, respektive značná část z nich, vnímá dopady spotřebitelského chování na planetu. Proto, když jsme před realizací festivalu Nádhera připojily k textu s prosbou o donesení vlastního kelímku odstrašující fotografii stavu prostoru po festivalu v Glastonbury, mnozí si uvědomili, že jednorázový plast je opravdu velké zlo. Hrníčky, skleničky a kelímky návštěvníků nepočítáme. Máme ale pocit, že počet jejich majitelů hezky roste.

Jaké změny, s ohledem na organizaci akce, to pro vás znamenalo? V porovnání s dřívějšími akcemi, kde jste na to nekladly takový důraz?

S touto myšlenkou pracujeme vyjma prvního vánočního setkání už od začátku. Eliminace jednorázového odpadu má totiž při účasti 300 až 600 návštěvníků užitečný přínos i pro organizátory, protože po konci akce nemusí tolik uklízet a hledat velké množství dobrovolníků, rukavic a pytlů. Je skvělé dojít ke zjištění, že lze ve třech až pěti lidech udržet čistý prostor parku po dobu dvanácti hodin a příliš se touto částí realizace kulturní radosti netrápit.

Promítla se vám nějak tato opatření do rozpočtu akce?

Do rozpočtu akce nám snaha o větší udržitelnost téměř nezasahuje, spíše naopak. Nemusíme nakupovat ochranné pomůcky, výrazné množství odpadkových pytlů, objednávat občerstvení pro větší počet pomocníků, zajišťovat nákladní auto s řidičem. Druhý den po úklidu odváží odpadky pracovníci firmy nasmlouvané městským obvodem. Můžeme tak finance použít na něco, co má opravdu smysl, a nevyhazujeme je společně s odpadky.

Půjdete do toho příště znovu?

V současné době plánujeme ještě „přitvrdit“. Zajistíme vratné kelímky všem stánkařům, kteří jimi nedisponují, a po společné dohodě se všemi poskytovateli občerstvení přestaneme cokoli plastového a jednorázového používat. Návštěvník, který si svou nádobu nepřinese, zaplatí zálohu. Pokud se mu bude kelímek s naším logem líbit, může si ho odnést domů anebo vyměnit zpět za svůj vklad.

Projekt „Společně pro rozvoj Klíše“ byl podpořen v roce 2020 v programu Živá komunita.

…………………………….

*“Slow fashion“ označuje takový přístup oděvních návrhářů, výrobců, obchodníků i spotřebitelů, kdy produkci i nákup oblečení ovlivňuje uvědomění, jaké dopady má výroba či distribuce oděvů na pracovníky, společnost a ekosystém. Cílem je nakupovat méně a spíše kvalitnější oblečení, které déle poslouží (třeba i více lidem).

Máte chuť pustit se do více udržitelných sousedských akcí? Není to tak těžké! V našem Manuálu udržitelnosti jsme vám sepsali pár tipů, jak na to.