I zaměstnanci na nejnižších pozicích mají spolurozhodnout o tom, komu má firma darovat. To je cíl firmy Eurowag, která nabízí svým zaměstnancům možnost darovat z firemního dárcovského fondu na jakýkoliv dobročinný projekt, který si vyberou.
Přitom ještě před 4 lety o darování a společenské odpovědnosti rozhodovalo vedení firmy. Společnost, která poskytuje palivové karty a služby v oblasti silniční dopravy, postupně rostla a nejdříve přenesla odpovědnost na manažery v jednotlivých zemích. Nakonec se vedení firmy rozhodlo jít ještě dál – přenést veškerou odpovědnost za firemní dárcovství na zaměstnance. V roce 2017 tak vznikl zaměstnanecký dárcovský fond Philanthropy and You. O rok později firma začala spolupracovat s Nadací Via a vznikla online aplikace, která dárcovství zaměstnanců zjednodušuje.
A ti projekt skutečně vzali za své. Čísla jsou ve srovnání s jinými podobnými projekty vysoká – do rozdělování darů se pravidelně zapojují tři čtvrtiny zaměstnanců, díky fondu letos rozdělí takřka 3 miliony korun, a to pro 229 projektů. „Zřejmě je to tím, že jde o zcela jednoduchý způsob darování, který zaměstnance spojuje,“ říká Marcela Murgašová z Eurowagu, která má ve firmě zaměstnanecký fond na starost. „Firma dává svým zaměstnancům v darování naprostou důvěru,“ dodává.
Každý zaměstnanec může rozdělit 200 EUR. Zároveň se skrze aplikaci pracovníci mohou svým darem připojit k nápadům, které navrhl jejich kolega či kolegyně. Jinými slovy, zaměstnanci se sdružují do společných projektů, které pak podpoří společným, vysokým darem. Příkladem takového populárního projektu mezi českými zaměstnanci je organizace Dobrý anděl, na který letos společně přispěli více než 228 000 Kč.
Firma však díky svým zaměstnancům daruje v řadě zemí – přímo v místech, kde žijí a pracují. Zaměstnanci tak podpořili třeba organizaci podporující děti s onemocněním rakoviny v portugalském Lisabonu nebo neziskovku z německého Regensburgu, která hledá práci lidem se zdravotním postižením.
Aplikace také podporuje dobrovolnictví. Eurowag umožňuje zaměstnancům jeden pracovní den za rok věnovat dobrovolné práci pro dobročinný projekt. Zatímco však v jiných firmách často dobrovolnické dny organizuje vedení firmy, v Eurowagu o tom skrze aplikaci mohou rozhodnout zaměstnanci a sami vytvořit svůj vlastní dobrovolnický den. Výhodou je, že se k jejich dobrovolničení mohou přidat jejich kolegové. Takže dobrovolnictví získává také teambuildingový přesah. „Navíc se propojí lidé z byznysu a neziskovky a jde o mimořádně obohacující setkání,“ říká Marcela Murgašová. Filosofie firmy je zkrátka jednoduchá. Svým zaměstnancům říká: Rozhlédni se ve svém okolí, najdi projekt, kde je třeba pomoci, a my tě podpoříme penězi i volnou chvílí. Je to na tobě.
Úspěchem Eurowagu se inspirovala brněnská firma Y-Soft, které Nadace Via upravila aplikaci pro její potřeby. Využívá ji rok a zaměstnanci rozdělili na dobročinnost už více než půl milionu korun. Ti navíc navyšují příspěvek na darování těm zaměstnancům, kteří zároveň dobrovolničí pro některou z neziskovek. Marcela Murgašová z Eurowagu k tomu dodává: „Jsme za to rádi. Chceme být inspirací i pro další firmy, že takováto věc může zlepšit firemní kulturu. Je to zajímavý a neotřelý benefit a hlavně – vede zaměstnance k filantropii. Proto budeme rádi sdílet své zkušenosti s firmami, které by to chtěly taky zkusit.“ Její slova potvrzuje fakt, že někteří zaměstnanci, kteří poprvé darovali skrze projekt „Philanthropy and You“, začali pravidelně darovat i ze svých peněz. První filantropický prožitek u nich vedl k tomu, že začali brát filantropii jako běžnou součást života.