Příběhy Ceny Via Bona: Mecenáš, který věnuje polovinu zisku firmy na dobročinnost

Šestapadesátiletý úspěšný pražský podnikatel začal svou kariéru v pohostinství. Je majitelem a ředitelem pražské gastronomické společnosti Zátiší Group. Svůj volný čas a finanční prostředky (a také až polovinu zisku své firmy) věnuje mnoha filantropickým aktivitám a podporuje udržitelné projekty organizací jako Lékaři bez hranic, UNICEF, Člověk v tísni a další

Příběh Sanjiva Surho je dalším z těch, které publikujeme na ViaBlogu v rámci seriálu příběhů českých filantropů oceněných Cenou Via Bona 2016.

KATEGORIE MECENÁŠ: Cena pro ty, kteří věnují část svého majetku na dobročinnost

Sanjiv Suri si na své narozeninové oslavě v roce 2010 nepřál žádné dárky. Místo toho vybídl své hosty, aby podpořili organizaci Člověk v tísni, která v Kambodži zachraňuje dětské životy. Vybranou částku zdvojnásobil. Výsledkem narozeninové oslavy byl dar v hodnotě 1 350 000 Kč, který pomohl v Kambodži vybavit 42 porodnických center. Podobnou částku získala také organizace UNICEF.

Další finanční příspěvky pana Suriho umožnily vybudování dvou škol v Kongu pro 628 dětí. V roce 2013 se rozhodl během osmi dnů ujet na kole 850 km v rodné Indii, a získat tak finanční podporu pro projekty Lékařů bez hranic. Když bylo třeba sehnat prostředky na další fungování projektu Lepší škola pro všechny, zaměřeného na pomoc českým dětem a učitelům, opět vyzval své přátele a známé k zaslání finančního příspěvku. Za každou věnovanou korunu přidal stejnou částku ze svých vlastních peněz. Vybrané 2 miliony korun zajistily doučování pro stovky dětí z chudých rodin.

Jeho firma Zátiší Group posílá na dobročinné účely každý rok až polovinu svého zisku.

 

„Život nespočívá v tom, kolikrát se nadechneme, ale kolikrát zůstaneme úžasem bez dechu.“ — Sanjiv Suri

Co hodnotící komise na příběhu nejvíce ocenila:

  • Osobní angažovanost. Sanjiv Suri nedaruje jen peníze, ale když je třeba, vyjede na kole po Indii, aby získal prostředky a upozornil na téma, na kterém mu záleží.
  • Osobní zaujetí. Svým osobním zápalem přitahuje k filantropii řadu dalších lidí, sám je oslovuje a šíří tak myšlenky dobročinnosti v Česku i v zahraničí.
  • Osvěta. O filantropii mluví jako o přirozené věci v médiích i mezi přáteli a kolegy.
  • Dopad za hranicemi.  Jeho filantropické činy mají dopad na život lidí v Africe, v Asii i v Česku.
  • Štědrost. On sám i jeho firma štědře věnují prostředky pro dobrou věc.

Pan Sanjiv Suri jednoznačně posouvá kulturu filantropie v Česku. Sám oslovuje jiné mecenáše a zapojuje je do filantropických aktivit, což u nás ještě není úplně zvykem. Pomáhá svými penězi i činy a svou osobní angažovaností přitahuje další lidi, které nutí přemýšlet o filantropických tématech. Motivuje své okolí ke štědrosti a dobročinnému jednání.

Příběh nominoval Tomáš Vyhnálek z organizace Člověk v tísni.

Nominovat naše dárce pro nás znamená možnost veřejně jim poděkovat a na konkrétních příbězích ukázat, jak je dárcovství nesmírně pozitivní – a to nejen pro obdarované, ale i pro ty, kteří darují. Vyzdvihnout příběhy dárců, které je hodné následovat, je ta nejlepší reklama pro rozvoj filantropie v ČR. — Tomáš Vyhnálek, Člověk v tísni


Z médií:

Podnikatel Sanjiv Suri vyzývá své přátele: Probuďte v mladých lidech filantropii

Peníze dávám, protože můžu, v hromadění aut a baráků smysl nevidím. Zisk nemůže být cíl (rozhovor pro DVTV)

 

FOTO: Zbyněk Hrbata

 

[viacafe]